tisdag 20 december 2011

Egentid !?



                                                                      EGENTID


Ja , då var det dax  igen då . Jag har nyss lämnat på Liam på skolan och eftermiddag ska Caroline hämta honom och han ska få vara  med henne två dagar i Holm. Glad att dom finns för oss :) Jag bad själv om det då han börjat i hockeyträning och inte kunnat åkt dit som planerat varannan helg. Jag är väldigt trött just nu och behöver lite egentid , ta hand om mig själv för att orka vara den mamma jag VILL och bör vara . Mitt liv är mest att vara mamma nu och hans intressen i form av innebandy och ishockey har även blivit mina. Trivs med föreningslivet och idrotten så jag har det gärna så. Även om jag faktiskt har egna intressen med som jag satt åt sidan just nu. Nu sitter jag ändå här med dåligt samvete för att jag har bett om att få lämna bort honom några dagar . Att jag borde orka mer , vill han verkligen åka (det vill han ) ,tänk om något händer honom en sån gång och en massa andra dumma tankar som mitt förstånd talar om inte är rationella . Men min känsla och mitt förstånd går ju som sagt inte alltid hand i hand . Samma visa varje gång :( Han har testat mig mycket dom sista dagarna och det tar på krafterna . Har inte varit såå trött att jag gett efter som jag gör ibland , utan har stått fast vid det jag säger och han vet exakt hur långt han kan gå och var gränsen går.  Tror han tycker det är lite skönt att få byta miljö också och han trivs verkligen på "landet " :) Du har aldrig tid att vänta , du lyssnar inte och du hör inte vad JAG säger sa han imorse då jag frågade varför han blev arg. Så är det då jag börjar bli  "utbränd" . Då kommer stressen som ett "brev på posten" . Det är tur att han är bra på att uttrycka sig och att han törs . Då vet även jag att nu är det dax att bromsa. Han hjälper mig jätte mycket  Liam . Så det är helt rätt att vi laddar våra batterier på varsitt håll nu . Då är vi är pigga och glada under julhelgen . Vill inte vara den där stressade , tjatiga mamman som jag vet att Jocke (min äldsta son ) inte orkar med, dom få dagar han är hemma innan han åker tillbaka till  Manchester igen efter jul och nyår . Han är verkligen värd en lugn och glad mamma. Jag ser också Liams  små "testningar" som något bra. Han har varit väldigt "foglig" och " snäll "  under en period i sommar, då jag var RIKTIGT trött och inte alls mådde bra . Jag tycker det är bättre att han blir lite arg och visar sina känslor. ( Tack Lena N , han vet vad arg är för känsla ;) ) Jag älskar verkligen den grabben och vill ge honom alla förutsättningar för att bli en självständig och trygg person .

Så då kom vi till det här med egentid nu då ;) Hur ska jag använda den tiden på bästa sätt tro ?  Jag börjar med att ta bort mitt dåliga samvete. Jag har lite julbestyr kvar och behöver även vila och göra något jag tycker är skoj . Så vi får väl dela upp dagarna på både lite "julfix" och lite vila och skoj . Granen ska vi klä på Torsdag när Liam kommer hem i alla fall och på Fredag hoppas jag Jocke kommer hem och sover med oss :) Det ska bli så kul att få rå om honom också . Han har många han vill se under sin julvistelse hemma i Sundsvall. Han bor och arbetar i Manchester för tillfället . har hunnit med både London och Barcelona också och arbetat ett år på IF i Sundsvall. Han är bara 23 år och har hunnit med en del redan . Han är väldigt driven och duktig på att ta sig fram min äldsta son . Rolig och socialt kompetent (mycket social )  är han också . Jag är jätte stolt över honom och tror han fått dom  egenskaperna av mig. Inte helt rättvist det där kanske, för hans far går inte av för hackor vad det gäller att "göra det omöjliga "  han heller. Han befinner sig nu i Thailand  , vilket ingen i hans omgivning trodde var möjligt  då han nämde det. Men nu bor och arbetar han där :) Jag är glad för hans skull, då hans liv i Sverige var allt annan än bra . Dagen idag:  Idag ska jag få besök av Inger en före detta arbetskamrat som nu är präst i min församling som ville komma och lämna en liten julgåva till mig och Liam . Det ska bli jätteskoj att få träffa henne och glad för att dom tänker på mig. Jag saknar verkligen jobbet jag hade i kyrkan , där trivdes jag verkligen . Ibland funderar jag på att läsa klar min diakon utbildning ....Men till skillnad mot för förut så har jag inte bråttom i mina beslut längre utan funderar fram och tillbaka . Tror medicinen hjälper mig lite där,  förut blev det ofta fort och fel och gör om gör rätt . Idag ransonerar jag med min energi , funderar innan så slipper jag onödigt jobb ;) Förr tänkte jag ofta att om jag inte gör det NU så blir det fösent, nån annan hinner före .... Men idag tänker jag att blir det så , så var det inte meningen . Jag är HELT SÄKER på att GUD har en plan för mig , även om jag inte alltid förstår meningen och varför  då jag är mitt upp i situationer och händelser . Nej mina vänner nu ska jag ta mig en dusch och göra ett SISTA försök att hitta mina julgardiner till vardagsrummet i källaren . Hittar jag dom inte så får jag nöja mig med dom jag har satt upp nu . Julen står ju inte och faller med ett par röda julgardiner. Önskar er alla en fin dag , för jag ska förgylla min på bästa sätt. Sprid kärlek och glädje till dom ni möter , ge en annan människa av din tid om det behövs . För att sprida kärlekens budskap tror jag är en del av julen , och alla andra dagar med för den delen :)




1 kommentar:

Lisa sa...

Nu funkar det ju :)