måndag 26 december 2011

JULHELGEN

Vill mest bara gå in för att tala om att jag mår ganska bra , förutom en förkylning som varken försvinner eller bryter ut riktigt. Tänkte också meddela att jag kanske inte kommer att göra inlägg VARJE dag som jag skrivit tidigare , utan bara då jag har ork och lust. Dom dagar jag inte skrivit nu under helgen har bara orsakat dåligt samvete och en känsla av misslyckande och att jag lika gärna kan sluta blogga nu då jag ändå inte gjort som jag hade bestämt mig för att göra. Återigen sätter jag ribban högt och sätter krav på mig själv. JAG gör detta själv och kanske har det varit så hela mitt liv , att det är JAG och inte andra som ställt kraven på mig . Har ibland trott att det är andra som gjort det och att jag genom prestationsbelöningar både i skola , idrott och jobb trott att andra förväntar sig att jag ska prestera.  Att jag duger /räknas för det jag gör och inte det jag är :( Men faktum är att jag börjar förstå att jag sen tidig ålder satt höga krav på både mig själv och andra. Att allt skulle vara perfekt och om det inte var det kunde jag lika gärna skita i att göra just det. Men det jag var bra på gjorde jag gärna och då helt PERFEKT ! Tror även att min adhd problematik  gjorde att jag bara kunde göra det som jag tyckte var intressant/roligt annars tappade jag fokus och hittade roligare saker att göra. Det jag tyckte om brann jag för  fanns inget stop för. Minns när jag skulle skriva uppsats i aulan eller i storsal att jag hade fruktansvärt svårt att komma igång , men jag älskade att skriva och när jag väl kom igång fanns inget stopp i mig . Pennan gick av sig själv och hade jättesvårt att sluta :) Om jag hade någon lärare jag inte riktigt gillade eller som inte kunde motivera mig så gick det inte heller . Men om det i samma ämne kom en ny lärare som fick mig att bli intresserad så kunde även det tråkiga bli kul. Tror lärarna har en viktig uppgift där med barn med adhd, att vara pedagosiska och motiverande. Att anpssa lektioner , ämnen efter den enskilda individen. Tror att jag hade högsta betyg i ALLA ämnen nån gång under högstadiet så kunde jag bara hitta motivationen så kunde jag lyckas med det mesta och hade otroligt lätt för att lära och även minnas . Många prov behövde jag inte plugga till om jag varit med riktigt på lektionerna  minns jag nästan allt. Kan idag inte se en film två gånger heller för jag minns detaljer och repliker långt senare . Jag kan också än idag reta upp mig på om jag läser ett blogginlägg och det finns ett litet stavfel eller om jag sitter på en föreläsning och föreläsaren stavar fel på tavlan. Svårt att vara helt perfekt eller förvänta sig att någon annan ska vara det (kanske däärför jag lever som singel ;) ) , finns nog ingen som är det .  Det fanns en period då det var så jobbigt så när jag inte kunde vara bäst på att vara bäst , provade på att vara bäst på att vara sämst :( Ingen bra period av mitt liv det .....

För övrigt har julen varit lugn och fin , och jag var jättenöjd och glad då jag kom hem på julaftonskvällen. Höjdpunkterna under helgen var att jag fick umgås med Jocke som bara är hemma över jul och nyår och att min fina pappa var där som jag inte träffat på ett tag. Alla andra är ju självklart också viktig , men dom finns nära jämt då vi bor i nära.
Nu ska jag gå och väcka min lilla goknopp som ställt om dygnet under julhelgen så han kan somna i tid ikväll i alla fall.
En fin dag till er alla , njut av den till fullo för den kommer inte tillbaka .....

Marlene på en ständig resa med sig själv :)

Inga kommentarer: