onsdag 21 december 2011

Så var man där igen då ......



onsdagen den 21:e december 2011


Så var man där igen då ....


Grrrr ! Jag blir så arg på mig själv för att jag hamnat här igen , skulle ju göra annorlunda denna gång .
Efter en lång tids utbrändhet (läkaren kallar det utmattningdepression) så hände något helt underbart för några veckor sedan. Jag fick en ny medicin som var mot depression eller adhd + depression eller bara adhd . Direkt visade den bra resultat. Redan efter nån dag så var jag pigg och glad igen. Så dom hade kanske rätt läkarna ändå då , att jag hade en depressionn !? Själv kallade jag det frustration över att inte få till min medicinering, att jag var såå grymt trött och att jag "tappade gnistan". Skitsamma vad det var men den nya medicinen hjälpte i alla fall. Voxra heter den och jag rekomenderar den starkt om ni liksom jag börjar känna hopplösheten komma tillbaka. Tar bara ritalin vid behov nu och brukar ta den för att "starta motorn" på morgonen och komma igång. Men jag tycker inte den hjälper till det heller längre så jag ska sakta men säkert ta bort den tror jag. Vad jag märker fungerar bättre är tankens kraft och beslut jag tar som jag sedan fullföljer. Ja, vad jag ville komma till var att när jag ÄNTLIGEN fick livslusten och hoppet tillbaka, så var det såå mycket som kommit efter och jag behövde komma ikapp. Kände massa måsten och krav....Tvätt, städning, betala igen till Liam för att jag inte orkat så mycket på slutet,  träffa familj och vänner , samtal som skulle ringas , räkningar som jag fått onödiga påminnelser på med extra utgifter som följd och en massa annat. Jag startade motorn med en rivstart , gasade och bromsen använde jag inte på flera veckor.


http://www.youtube.com/watch?v=bNlNZ2T9EeY&feature=share    =  HIGHWAY TO HELL


Vaknade mestadels 07.00 och somnade mellan 02.00 - 03.00 och var ändå pigg. Jag var aktiv hela dygnet och möblerade , städade, tvättade, ringde samtal och ofta allt på en gång. Nu (i förrgår )höll motorn på skära och jag bromsade i alla fall LITE tidigare än förut (eller inte !? ). Förstod att om jag inte stannar upp och tar hand om mig själv nu så kommer jag bli liggande igen helt viljelös . Eller ännu värre , att jag också får lämna jordelivet och resa till himlen som min kusin som alltid var på G. Det är inte dax för det än, jag har ju massor kvar att göra. Se min son växa upp, följa min stora sons väg och kanske bli mormor om några år . Jag måste ta mitt ansvar som mamma ....Så nu har jag på olika sätt försökt få tag på nån kognitv terapeut som jag får börja gå hos för att få lite hjälp med dom bitarna där jag ofta brister. Finns några bitar som jag inte på egen hand klarar själv än, och det är just att inte accelerera upp tempot mer och mer då jag mår bra  utan försöka hitta det där "lite lagom" stadiet . Att inte göra tusen saker samtidigt dom dagar jag är pigg utan var nöjd för en eller två saker per dag. Att sköta mina måltider och komma igång med fysisk aktivitet. Att inte stoppa huvudet i sanden då saker känns övermäktig utan be om hjälp eller dela upp det på flera dagar . Av nån konstig anledning så går allt sånt bättre då någon håller "koll" på mig och vi bestämmer att till nästa vecka ska du ......Jag brukar väldigt sällan "missköta" mig sådana gånger utan vill ju vara "duktig" för fröken , terapeuten , chefen och en massa andra människor. Trött på att vara duktig också egentligen, i alla fall för att bli bekräftad  ;)
Nej , nu ska jag vara "duktig"  och gå ifrån datorn och lägga mig i soffan och säga till mig själv att det är helt ok att inte göra nånting .............Ooooops innan jag hann avsluta bloggandet så ringde syrran som hade varit på Birsta och hämtat en ljuslykta dom lagt undan till mig och jag sprang ner för att möta henne. Vips så var jag i källarförrådet igen och "fastnade" där en halvtimme trots att jag bara skulle hämta en antennkabel. Upp kom jag med en röd ryamatta, Liams pass , ljuslyktan och en julskiva men antennkabeln var spårlöst borta !??? Ner igen och hittade ännu lite mer saker men ingen antennkabel SÅKLART ! När jag ska gå på toa så ser jag att den ligger på golvet. Såg också att det stod en stol utanför klädkammaren (skulle ju byta lampa där juh ) , ser även att jag plockat ur halva bokhyllan då jag skulle göra om där och"glömt" att ställa tillbaka det och i Liams rum har jag också ställt in en del saker som jag "glömde" att ställa där det skulle vara. Nu är huvudvärken tillbaka igen och jag skiter i att göra nånting mer nu utan tar ALLT utom lampbytet imorgon. Annars får jag tänka på att ordspråket "vila får man göra i graven " kan komma att bli verklighet för mig inom kort ! Ja , ni förstår ju att varnlingsklockorna både blinkar och ringer i Bosvedjan , jag måste vara både döv och blind jag :(

( Kan tillägga att inlägget försvann när det var klart och det har tagit mig ungefär 40 minuter till :( , inte riktigt min dag idag som Liam brukar säga.....)




4 kommentarer:

Lisa sa...

Jag blir ju utbränd bara av att läsa allt det här!! BROMSA QUINNA!!!!!

Emma sa...

Men kära du..
Jag blir alldeles matt av att läsa!
Vad ska jag säga??
Tänk på hjärtat och dina pojkar.
Kraam

BM sa...

Ååååh vad jag älskar den där mössan!
Vart har du köpt den?
God fortsättning och gott slut!
Massa kramar <3

Marlene Nordin sa...

BM :
MÖssan är köpt på Dollarstore, och inte var den särskilt dyr heller :)